close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

משמעות השם "ארץ כנען"

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק ע מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק ע מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

משמעות השם "ארץ כנען"

"וינהג את כל מקנהו... לבוא אל יצחק אביו ארצה כנען"(לא,יח).

השם "ארץ כנען" מופיע בכל התורה מספר רב של פעמים.

צריך להבין מדוע ארצנו הקדושה נקראה כך? הרי "שם רשעים ירקב", וכנען היה גם רשע וגם עבד, האם ארצנו הקדושה נקראת על שם אותו רשע כל כך הרבה פעמים בתורה?

נלע"ד בעזה"י להסביר הדברים על פי דברי חז"ל (ברכות ז), ששמו של אדם מגלה על מהותו, והארכנו בזה בפרשת חיי שרה, וכתבנו שם שגם שמות של מקומות

מגלים על מהותם.

המילה כנען היא מלשון כניעה. הדבר המייחד את ארץ ישראל הוא, שהיא מכניעה את התושבים שלה, וכמו שהתורה מעידה עליה "כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה לא כארץ מצרים היא... והשקיתה ברגלך כגן הירק, והארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה ארץ הרים ובקעות למטר השמים תשתה מים, ארץ אשר ה' אלקיך דורש אותה..." (דברים יא,י-יג).

כתב הראב"ע "הנה טעם אחר שאתם חייבים לשמור מצוותיו, כי הארץ איננה כארץ מצרים רק יש לה צורך אל השנה לשום השם עינו עליה...", וכן כתבו הרמב"ן והספורנו.

כלומר, מכיוון שארץ כנען מושקית רק על ידי מי גשמים, וכאשר חוטאים תושביה אין גשם, ממילא אנשים נכנעים יותר כלפי הקב"ה והשגחת ה' מורגשת יותר בארץ ישראל, כיוון שמיד כאשר חוטאים - נענשים, לעומת מצרים, שגם כאשר חוטאים ואין גשם יכולים לחיות מהנילוס.

כעת מובן היטב מדוע נקראת ארץ כנען כך, כיוון ששם זה מגלה על תכונתה של הארץ הזאת שמכניעה את לב תושביה לעבוד את ה'.

על פי היסוד הנ"ל יובן מדוע כנען, נכדו של נח, נקרא כך, כיוון שנח קילל אותו "עבד עבדים יהיה לאחיו" (ט,כה), ומכיוון שהוא יהיה כנוע ושפל לפני כולם אין שם מתאים יותר מאשר כנען.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה